Danske banks nya mobilbank är en total katastrof

Under våren 2019 fick Danske Bank för sig att de skulle börja flytta över sina kunder från den gamla mobilbanken till deras nya bankapp. En tydlig varning utfärdades vid inloggningen i den gamla appen om dess utfasning. I varningen framgick att “den här appen inte längre stöds, inga fler uppdateringar kommer att göras och att den numera används på egen risk“. Som kund sedan länge till Danske Bank var det därför inget att tveka om – jag får gå över till den nya appen och då möttes jag av ett enda stort haveri.

Redan när den nya mobilappen för Danske Bank började utvecklas under förra året var jag med och testade betaversionen. Tyckte deras funktion med månadspengen var rätt bra då jag kunde avrunda varje köp till jämna hundralappar som sedan sattes över till ett sparkonto. Utöver den här enskilda funktionen anade jag redan då att den här appen minsann både designmässigt och funktionsmässigt inte skulle bli en förbättring för någon.

Microsoft-inspirerad startskärm. Till föga nytta.

Precis som när många appar uppdateras, t.ex. Spotifys nya påfläskade versioner mot deras gamla version, där funktionalitet faktiskt blir sämre och användargränssnitt blir sämre är det nästan med tåren i ögat jag nu konstaterar att Danske Banks nya bankapp blivit ett totalt haveri. I appstore går det inte att ta miste på kritiken på Danske Banks nya mobilapp.

Kanske Sveriges sämsta bankapp?

Betyget, innan den ens knappt lanserat, är nere på 1.6 med en majoritet som satt 1 eller 2 stjärnor. Det är hundratals recensioner på den nya appen med snarlika åsikter. Särskilt en katastrofal miss i den nya appen belyses av de flesta:

Den nya appen har inte fullgott stöd för e-faktura.

Jag upptäckte själv i samband med att jag mer eller mindre hotades att gå över till den nya att e-fakturor med förfallodatum förbi månadsskiftet inte visades i appen. Det gick alltså inte på något sätt veta att de skulle betalas då dessa aldrig dök upp i appen. Flera användare rapporterar att de nu erhållit påminnelseavgifter och inte helt ologiskt kan det finnas fall då fakturorna rentav går iväg till inkasso.

Jag upptäckte med endast lite flyt det här när det en dag inte längre gick att logga in i den nya appen efter en uppdatering utan då istället behövde logga in i den gamla. Då såg jag 3-4 e-fakturor i en notis som skulle betalats 1 dag in på den nya månaden – någonting som alltså inte syntes i den nya appen.

En annan punkt som återkommer i den skarpa kritiken mot den nya mobilappen är:

Användargränssnittet är fullkomligt ologiskt

Och ja, detta stämmer mycket riktigt. Själv förstår jag inte alls syftet av att skapa ett gränssnitt som ger en magknip varenda gång man ska försöka klicka runt. Menyerna liknar Windows 8.1 i sina sämsta dagar med sina olika rutor att klicka på, otydliga texter och färger såväl som framhävda boxar med funktioner som är totalt meningslösa.

Ett exempel är en ruta som ligger på startsidan som är till för att man ska gå igenom varenda transaktion på kontot och “stämma av”. Är den här appen kanske utvecklad av Skatteverket eller vad är det egentligen för murrig byråkrat som tror att vanligt folk sitter och “stämmer av” sina transaktioner? Och inte bara det faktum att folk förväntas stämma av sina transaktioner. Placeringen i användargränssnittet visar att utvecklarna tror att det är en huvudsaklig syssla för folk i sin bankapp.

Ett annat exempel är den när du vill föra över pengar mellan dina egna konton. Det har gått från i princip 2 klick i den gamla appen till att nu kräva närmare 10 olika klick som dessutom lämnar en med en osäkerhet om man faktiskt gjort rätt. 

Danske Banks nya mobilapp har totalt havererat och är ett fullkomligt misslyckande när det kommer till användarperspektivet. Flera användare noterar att Danske Bank är en bank på dekis och i nuläget visar ju inte minst hanteringen av deras nya bankapp att de åtminstone inte ligger i framkant.

1 tanke på “Danske banks nya mobilbank är en total katastrof”

Kommentera